HTML

Cataluña

Així és la vida a Catalunya....

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • macskagyökér: Hömm... már az egész munkahelyem a Bélán gondolkodik... tiene algo que ver con la vela? :)) (2008.12.11. 15:25) Puente de la Constitución y de la Inmaculada
  • Annita (törölt): Szia Veró! Örülök ennek a blognak, jó tudni, hogy minden rendben van odakinn! Kicsit felhúztam magam a szörnyeteg mallorcai nőn... De ne add fel, van egy barátnőm, aki BCN-ban él, és 3 hónapig tartott neki állást találni. Nem könnyű, de ha tényleg akarod, sikerül :) Az nagyon jó, hogy ennyire jól kijössz a lakótársaddal, nagyon fontos, hogy örömmel menj haza :) Ezek szerint akkor velük töltöd a karácsonyt? Majd küldd el a címedet, ha szere... (2008.12.10. 21:40) Puente de la Constitución y de la Inmaculada
  • macskagyökér: Óóó, hát ez ám a kimerítő válasz! Lobos, manos, Bélas! A Béláról egyelőre csak a Soltész Béla ugrott be, de nem hiszem, hogy ő lenne a megoldás. :)) Még töröm a fejem rajta kicsit. Te meg, ahogy mondod, fíjate! ;) Puszi!! (2008.12.08. 09:52) Macik :)
  • Lady Grey: Szia Vero! Húh, Te már nagyon vágod a külföldiesített magyart! ;) Pusz, A u.i.: nem válaszoltál az emilemre... (2008.12.07. 01:23) Macik :)
  • macskagyökér: Hű, ez mekkora történet a rosszindulatú nőről! Azt hiszem, le kell tennem arról, hogy nem nyaralási céllal utánad menjek... katalánul se tudok, crisis is van :), kénytelen leszek itthon maradni. Macikról még mindig semmi hír (az egy Maximilianót kivéve? ;)) Puszi! (2008.12.02. 14:37) Egy ujabb erdekes het :))
  • Utolsó 20

Egy ujabb erdekes het :))

2008.11.24. 14:59 :: Vero_ LaBruja

Koszi a kommenteket, orulok, h tetszik :)))


Ok, elmegyek megnezni majd a "taperiat" :), ugyis eleg gyakran jarok azon a kornyeken...

A krizissel kapcsolatban egyetertek a komenttel. De ami a leginkabb zavaro az az, h az emberek mindenre azt mondjak, h "és per la crisi, .... ah sí, com que hi ha crisi, no podem....." es barmi tortenik ezt mindig hozzafuzik. (a krizis miatt van,..... ah, igen, mivel krizis van, nem lehet/nem tudjuk...) Ez mar ilyen altalanos pretexto es excusakent mukodik, amivel gyakorlatilag mindent meg tudnak magyarazni, es barmilyen helyzetben felhozzak....es meg azt is hozzafuzik, hogy es a kovetkezo ev meg rosszabb lesz.....

 

 

Vicces momentuma volt a tegnapi napomnak, hogy lementem fenymasolni a sarki locutori-copisteriaba, amit egyebkent indiaiak uzemeltetnek, es kerdezi a srac tolem, hogy munkat keresel? mondom igen.

Erre nekikezd, hogy "es el peor momento, hay crisis, es muy dificil porque no hay trabajo, etc" (ez a legrosszabb pillanat, krizis van, nagyon nehez mert nincs munka, stb)......en meg csak neztem, bologattam, mondtam, hogy igen, igen.....de hat "tengo que encontrar algo, sea lo que sea porque tengo que mantenerme, etc" (de hat talanom kene vmit, barmit, mert muszaj fenntaranom magma, stb)......

erre sí, sí, ya, ya, pues, suerte (igen, igen persze, persze, hat sok szerencset), ..... es a vegen mondta, h nekem adja a patatast (csipsz), amit epp akkor bontott fel....erre mondtam, hogy koszi, nem kerek.....

ezutan elmeseltem mindezt itthon Natanak, mire o kozolte, hogy "vaya, hasta los de India te dicen q es el peor momento? vaya que crisis!!!!" :)))))

Ez nagyjabol annyit jelent, hogy "Hu, hat ha mar az indiaiak is azt mondjak, hogy ez a legrosszabb pillanat, hu, hat ez mekkora krizis!!!”

 

Egyebkent az elmult hetem is igen erdekesen telt:

Eloszor is elkaptam valami furcsa virust, ami lenyegeben abbol allt, hogy 2 napig iszonyat magas lazam volt, es razott a hideg egyfolytaban, de semmi egyeb tunete nem volt. Egyszeruen csak iszonyat magas lazam volt. Hogy ez mi volt, nem tudom, de kellokeppen kiutott majdnem az egesz hetre.

 

Voltam 3 intejun, es ebbol az egyik megint nagyon "viccesre” sikeredett.

 

Annyit azert elore elmondok, hogy ha valaki esetleg nem ismeros ezen a kornyeken, akkor tudnia kell, hogy itt Barnaban ugye 2 hivatalos nyelv van, a spanyol es a katalan. Es az itteniek a katalant preferaljak, mivel ugye Barna Katalonia fovarosa.

Majdnem minden munkahoz tudni kell katalanul, nem feltetlenul eleg csak spanyolul. Es a legtobb helyen a nivell C-t kerik.

Ez egy hihetetlenul nehez vizsga, aki probalta, az tudja, sokkal nehezebb, mint a spanyol DELE felsofok. Magyarorszagon eleg keves embernek van meg ez a szintu nyelvvizsgaja katalanbol. Majusban harmunknak sikerult megcsinalnunk!!!! A kozepfok utan ez meg plusz kb. 8 honapos nagyon intenziv tanulast jelentett.

Gondolom a legtobben emlekeztek meg azon pillanataimra, mikor a "mit csanalsz epp?” kerdesre mindig csak azt a valaszt hallotattok, katalant tanulok, es elegem van a frases fetesbol!!!! (szolasok)……

A lenyeg, hogy nekem megvan ez a szintu nyelvvizsgam, es erre en nagyon buszke is vagyok, es persze a CV-mben is szerepel.

 

Viszont tudni kell, hogy nagyon sok katalannak nincs ilyen szintu papirja, es itt hiaba anyanyelvuek, nekik is meg kell, hogy legyen a papír errol a szintrol, mert a munkahelyek eleg komolyan veszik. Es hat eleg sok anyanyelvinek nem sikerul megszereznie, mert nem megy at a vizsgan. Es mikor megtudjak, hogy nekem megvan, akkor a legtobben kiakadnak, es nagyon csunyan vegigmernek. Mintha az en hibam lenne, hogy nekik nem sikerult…..

 

Es ugye ha olyan helyrol hivnak fel, ahol kerik a katalan nivell C-t, akkor legtobbszor katalnul is hivnak fel, es az interju is katalanul van. Hat ez tortent legutobb is.

 

Tok jol zajlott az interju, es a csaj dicserte a katalnomat. Atvaltott utana spanyolra, azt is nagyon dicserte, de mondta, hogy azert hallani, hogy spanyolul jobban tudok. Mondom, igen, hiszen azt 13 eve beszelem, a katalant meg csak 4.

 

Majd visszavaltott katalanra, es elkezdett vizsgaztatni.

Kerdezte, hogy felismerem-e, hogy o milyen katalant beszel. Mondom, igen. Ugyanis kegyetlen mallorcai dialektusa volt, az elejen alig ertettem, hogy mit mond, de utana megszoktam.

Ok, honnan tudom? Mondtam, hogy honnan. Es akkor azt is aruljam el, hogy melyik varosbol valo. Mondom, azt azert nem tudom. Hogy hogy nem? Mondom, tippelhetek, de nem biztos. Tippeljek. Persze nem talaltam el.

 

Jo, akkor en is beszeljek neki NEM barcelonai katalanul. Nem igazan ertettem, hogy ennek mi koze az allashoz, de hat ok, vegul is mi sem volt konnyeb miutan ugye a valenciai igen kozel all a szivemhez, ugyhogy elkezdtem neki valenciaiul beszeleni. erre megkerdezi, hogy ez milyen katalan? Mondom kozep valenciai. Honnan tudok en igy? Elmagyaraztam neki.

Ekkor provokativ modon belement volna a kenyes temaba, (amit sejtettem, hogy elohoz, mivel a dialektus szot egyszer sem mondta ki!!!)  vagyis hogy ezek dialaktusok, vagy onallo nyelvek? Mondom neki, h sztem ez leginkabb nem nyelveszeti kerdes, hanem nyelvpolitikai, amirol nem szeretnek nyilatkozni, mert kivuallonak erzem magam, ezert nincs jogom allastfoglalni a kerdesben.

Ezzel teljesen egyetertett. Es utana hangoztatta, hogy ezek nem dialektusok, hanem onallo nyelvek, stb. meg jo, hogy nem mentem bele a vitaba, eleg kategorikus volt a csaj!!!!

Majd kerdezte, hogy es milyen katalan van meg? Elmondtam. Ekkor vegkepp halat adtam az egnek, hogy nyelvesz vagyok, es imadom a dialektoligiat…. Es persze szeretett volt tanaraimnak is…..

 

De a turelmemet mar kezdtem nagyon elvesziteni, mert tudtam, hogy itt nem a munkarol van mar szo, es azert igen megalazo volt, hogy igy vizsgaztat engem. Nem az egyetemre jelentkeztem nyelveszettanarnak!!!

Majd ezek utan kozolte, hogy bar igen jol beszelek katalanul, szerinte lehetlen, hogy meglegyen a nivell C-m. Mondom, es ezt miert allitja? Hat mer neki nem sikerlut megszereznie, en meg nem vagyok anyanyelvu, es ezret lehetetlen, es kulonben sem tudtam megmondani, hogy melyik mallorcai varosbol valo. Es nem javasolja a cegnek, hogy engem vegyenek fel, mert szerinte en nem tudok katalanul.

Na ezek utan, nekem mar nagyon elegem lett, es nagyon nagyon csunyan neztem ra, o meg elkezdte nekem az emigransokat szidni (beleertve engem is) Na, ekkor betelt a pohar teljesen, ramosolyogtam, es mondtam neki, hogy sok sikert a kovetkezo nivell C-probalkozasahoz, es ha elfogadja a tanacsom, akkor vetkozze a kegyetlen mallorcai dialektusat, talan akkor majd sikerul a neki is a vizsga. Es otthagytam.

 

Szoval ahogy tapasztalom, nem csak otthon vonzom be a kattant embereket!!!! De hogy ennyire mindg megtalaljanak????!!!!  

 

Apropo, ahogy setaltam hazafele a Gracian, az egyik utazasi irodanal megakadtam, ugyanis lattam, hogy szilveszteri programot szerveznek Bp-re. Talaljatok ki, mennyiert?

1200 euro!!!! hat en akkorat neztem....a Canarira meg csak 490. Jo, mi?

Ja, a masik kora reggeli elmenyem aznap az volt, hogy felkomasan rohanok egy interjura, reggel 9kor (az itt nekem meg nagyon koran van, mivel minden nap 2kor fekszem le, hiszen itt minden legkorabban 9kor, de altalaban 10kor nyit, vagy akkortol kezdodik az elet), es felaszallok a metrora a Cloton, igen csak kesesben voltam, amikor felszall egy srac tangoharmonikaval, es nekikezd magyar nepdalokat jatszani.....en csak mosolyogtam magamban.....

 

Apropo, egy masik apro szosszenet az itteni eletbol, hogy itt, ha vasarolsz, es ugye elkoszoneskor mondod, h "gràcies, adéu", mindig valaszolnak, h "a ti"....ezt szerintem, otthon is eltanulhatak.....mert igazabol ez egy nagyon apro dolog, de az ember megis sokkal jobbkedvubben tavozik a boltbol, nem? Vagy en legalabbis igen.

Felderitettem a szomszedos konyvtarat is, ami a Sagrada Familia mellett van, es tok jo konyveket talaltam. Helybol vettem is ki katalan konyveket, csakhogy meg tokelyebbre fejlesszem az amugy is tokeletes katalanomat! :))))

Aki esetleg nem tudna, annak mondom, hogy Catalunyaban ingyenesek a konyvtarak, es siman lehet kolcsonozni mindent, na jo szotarakat nyilvan nem, vagy nagyerteku lexikonokat, de egyebkent barmit.....tok jo CDk es DVDk vannak!!!! :))))))

 

De amit a legjobban elvezek az ittletemben az az, ahogy latom, ahogy Ona fejlodik.

Most toltotte be a 6. honapot, es nagyon gyorsan fejlodik. 1 hete meg csak gugyogott, de most mar dallamosan "enekel", ugyhogy mondtam Natanak, hogy szerintem, mar nemsokara beszelni fog. Ugyhogy nekialltunk tanitgatni ot, es a "mamá” szot mondogatjuk neki, es mar probalgatja kiejteni, neha csak neman tatog, de van, amikor vmi hasonlot mond.

Nata azzal jatszik, hogy egy kicsit "eltunik", mondja Onanak, hogy "adiós Ona", es elbujik, es tegnap, ahelyett, h elkezdett volna sirni, es gugyogni, azt mondta, hogy "amammaa", es ezt tobbszor is eljatszottuk, es mindig ezt mondta.

En persze magyarul is beszelek hozza, es a sziat mar erti!!!! Ugyhogy nagyon ugyes kislany….mar kicsit kezd hason kuszni is, meg nem all terdre, de nagyon probalkozik!!!! :))))

Ugyhogy minden nap varjuk, hogy mit fog csinalni!!!! Es ez nagyon erdekes szamomra, ahogy igy vegigkiserem a fejlodeset!!!! Es persze rengeteget tanulok a csecsemokrol!!!! :)))))

 

Hat egyenlore ennyi ujdonsag tortent…..de ne aggodjatok, ujra jelentkezem majd, hogy beszamoljak az esemenyekrol!!!!

Addig is sok puszi mindenkinek!!! :))))

1 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

macskagyökér 2008.12.02. 14:37:14

Hű, ez mekkora történet a rosszindulatú nőről! Azt hiszem, le kell tennem arról, hogy nem nyaralási céllal utánad menjek... katalánul se tudok, crisis is van :), kénytelen leszek itthon maradni.

Macikról még mindig semmi hír (az egy Maximilianót kivéve? ;))

Puszi!
süti beállítások módosítása